EMPRESYONÄ°ZM (Ä°ZLENÄ°MCÄ°LÄ°K)

  19. yy.da ortaya çıkmıştır.


  Edebiyatta ve resimde geliÅŸerek bütün güzel sanatları etkilemiÅŸtir.


 Dış dünyada görülen varlığın gerçek yönü deÄŸil, kiÅŸide bıraktığı izlenimler önemlidir.

 Bu nedenle anlatılan dış dünya deÄŸil, dış dünyadaki varlıkların hayale bürünmüş izlenimleridir.

 Aslında dış âleme, oradaki varlıklara ve nesnelere karşı ilgisizdirler.


 Anlam belirginliÄŸinden çok kapalılık yeÄŸlenmiÅŸtir, anlamın yoruma uygun olması beklenmiÅŸtir.


 Sanatın amacı birtakım gerçekleri yansıtmak deÄŸildir.


 Gerçekler kiÅŸilere göre deÄŸiÅŸir ve kiÅŸisel deÄŸer kazanır.

EMPRESYONİZMİN BAŞLICA ÖZELLİKLERİ

*19. yüzyılın sonlarında ortaya çıkmış, Fransa'da gelişmiş; daha çok, edebiyatta, resimde, müzikte etkisini göstermiştir. Empresyonistler, varlığın gerçek ve nesnel yanını değil, sanatçıda uyandırdığı izlenimleri anlatma amacını gütmüşlerdir. Bu izlenim, sanatçıdan sanatçıya değiştiği için, ortaya konan sanat yapıtı, onu ortaya koyanın kişiliğini yansıtır. Yapıtlarında kendi iç dünyalarını dile getirdikleri için, çevreyi saran evrene ve dış dünyaya karşı ilgisizdirler.

* Duyularımızın dış evreni bize olduğu gibi değil, onun gerçek görünüşünü değiştirerek ulaştırdığı kabul edilmiştir.

* Sanatçılar, yapıtlarında, dış dünyada gördüklerinin gerçek yönünü değil; "kendilerinde uyandırdığı izlenimleri" anlatmışlardır.

* Dünya edebiyatında temsilcileri: Rainer Maria Rilke, Paul Verlaine, Arthur Rimbaud

BAÅžLICA TEMSÄ°LCÄ°LERÄ°


Rainer Maria Rilke

Paul Verlaine

Arthur Rimbaud

Concourd KardeÅŸler

J. Joyce

R.Maria Rilke

Paul Verlaine

A. Rimbaud

J. Joyce

TÃœRK EDEBÄ°YATINDA EMPRESYONÄ°ZM

Türk edebiyatında ise;

Ahmet HaÅŸim

Cenap Åžahabettin,

Ahmet Muhip Dıranas.





Ahmet HaÅŸim

Muhip Dıranas

 




Edebibilgiler.com 2009 ©  Her hakkı saklıdır.